iubirea omenească


        A fost poate singura dată cînd am auzit ieşindu-i din gură cuvîntul „a iubi” în sensul de a fi îndrăgostit, de a fi cuprins de dragoste. După cîţiva ani, ne întâlneam la Kinshasa şi, spre seară, mi-a vorbit din nou de trenul care îl ducea odinioară, pe el şi pe prietena lui, prin nesfârşitele păduri albe. Ştia deja tot ce îi despărţea şi tot ce îi ameninţa viaţa, împărţită între războaie şi jocuri de spionaj. dar vocea lui era senină, aproape voioasă. Mi-a spus că ar fi dat totul doar pentru mirosul frigului pe care îl păstra în ţesătură rochia femeii pe care o iubea. S-au urcat din nou în tren după o haltă în noaptea taigalei şi, timp de câteva clipe, în căldura compartimentului, a perceput acel miros de zăpadă în lâna cenuşie a rochiei. „Aş fi refăcut G-2-ul!” a murmurat el, aplecându-se spre mine şi surâzându-mi. Fusese torturat îngrozitor în acel lagăr de detenţie zairez. de obicei, acolo oamenii erau zdrobiţi în câteva săptămâni… Mi s-a părut atunci că înţeleg la ce fel de „dincolo” se referise în faţa gropii în care erau înmormântaţi femeia cu diamantele şi copilul mascat. Că înţeleg şi de ce dragostea îi redă lumii gravitatea fără de care nu am fi altceva decât nişte insecte grăbite să juiseze, să muşte, să moară…

(Andrei Makine – Iubirea omenească)

7 Responses to “iubirea omenească”


  1. 1 Clara Septembrie 24, 2007 la 11:26 pm

    „Vorbeam fara sa ne spunem nimic. Am vazut instalandu-se intre noi paravanul cuvintelor alunecoase, al reflexelor sonore ale vietii de zi cu zi, al fluidului verbal cu care te simti obligat sa umpli linistea. Cu stupoare descopeream ca a vorbi era, de fapt, cel mai bun mod de a tainui esentialul” (Andrei Makine – „Testamentul francez”)

    Trestiei, fara cuvinte. E doar un pas.

  2. 2 trestie Septembrie 25, 2007 la 10:17 pm

    minunat… multumesc Clara :)

  3. 3 oceanograful Septembrie 26, 2007 la 8:56 am

    tot un rus…

  4. 4 trestie Septembrie 26, 2007 la 1:00 pm

    so… u’re alive! :)
    da. un rus frantuzit…

  5. 5 oceanograful Septembrie 28, 2007 la 9:41 am

    de ce nu-mi apare comentariul ?

  6. 6 trestie Septembrie 28, 2007 la 11:21 am

    ti-a aparut un comentariu. ai mai facut inca unul?

  7. 7 oceanograful Septembrie 28, 2007 la 3:25 pm

    da. nu era nimic de neuitat.


Lasă un răspuns

Ce bine ne-am înţelege dacă n-ar fi cuvintele. Ar trebui să vorbim de-a curmezişul.

(Eugen Ionescu)

Un gând de ieri, de azi

O carte, odata scrisa,/ Nu produce imunitate la scris./ Te vei imbolnavi de microbul/ Cartii urmatoare./ Si tot asa.../ Ca o vesnica stare de gripa,/ Cu un milion de radacini/ De microbi/ (Marin Sorescu)

Contact

trestie_trestie [at] yahoo [dot] com

Abonare RSS

Subscribe to RSS Feed

